16 november 2012

SNÖRVEL



I dag är jag förkyld och har ont i kroppen. Jag förflyttar min stackars lekamen medelst hasning lite lätt framåtlutad och ojar mig med jämna mellanrum och så har jag lånat makens tofflor för att få plats med raggsockarna. Men hundarna är nöjda över att få kura filt och egentligen vilar här inga ledsamheter utan mellan ojandena så sitter jag vid datorn och dricker ohemula mängder te, petar vidare med varulistorna och glädjs åt alla beställningar som plingar i mailboxen. Jag var lite orolig i början över om det skulle fungera att kombinera inredning med till exempel livsmedel och kosttillskott men det hade jag inte behövt. Kunderna är tacksamma över att ha allt på ett ställe och klickar hem en kudde här, lite nyponpulver där, en fin duschcreme och lite smoothie. Precis som vi hade hoppats på.

Mitt snörvlande i dag får mig att vilja dela med mig av ett riktigt bra tips. Nämligen propolis, detta finurliga kittvax från binas värld. De är inte dumma de där bina. De samlar harts och kåda som de vet håller smitta och svampangrepp borta från kupan och använder det sedan för att täta och bygga sitt hem. Råkar det ligga en släkting som vikit in vingarna för gott i ett hörn så stoppar de om hen med propolis och kroppen balsameras och sprider inga smittor. Propolis har använts av människan i tusentals år för att bota allehanda krämpor och numera är det vetenskapligt bevisat att det är starkt desinficerande och har antivirus- och antibiotisk effekt.

Propolis innehåller smått fantastiska 300 ämnen och läker sår, lindrar förkylnig, influensa urinvägsinfektion, envisa luftrörsinfektioner, eksem, magkatarr och lite till. Ni hör ju själva, det borde stå en burk propolis i varje hem. Jag gillar det bäst i sin allra renaste form utan tillsatser och ekologiskt såklart. Så härAlltså ska jag nu hasa mig ut i köksregionen och se om vi har några kapslar kvar i burken annars får maken ta med sig från butiken på väg hem. 

Och hörrni, det är fredag...who-ho!



Längtade faktiskt inte till sommaren när jag letade fram den här bilden i datorn. Det är fantastiskt höstmysigt just nu!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar