9 januari 2013

FÖRKYLNING OCH SOMMARLÄNGTAN


Sommarljus och Diamond Frost i en gammal skinkgryta utanför vår dörr

I början på 90-talet gick det en vinter en väldigt besvärlig influensa. Både jag och min pappa (som aldrig annars var sjuk) blev riktigt ynkliga och mina klena bihålor har jag nog ärvt av honom för vi hade båda ordentligt ont. I samband med det skrev en överläkare från öron-näsa-hals i den lokala tidningen och delade med sig av en riktig huskur för att förebygga både bihåleinflammation och halsfluss. Lite roligt när en läkare kommer med förslag av den här typen. Jag gillar! Det gick ut på följande som man skulle upprepa ett par gånger om dagen:

- Koka upp vatten och låt svalna till lite mer än ljummet. Ta ett glas vatten med två teskedar bikarbonat och gurgla några omgångar så djupt ner i halsen du kan.

- Hacka gul lök och lägg på en tallrik. Böj dig över tallriken med en handduk över huvudet och andas in ångorna en bra stund. Blinka lite med ögonen då och då för att få riktigt sprutt på tår- och snorflöde. Efter en stund snyter du dig men ta inte i för mycket, bara det som sitter löst ska komma ut. Upprepa tre gånger.

 - Blås på bihålorna i 10 minuter med en hårtork, eller sitt med pannan mot ett element eller framför öppen ugnslucka. Ha gärna mössa på dig inomhus så att du håller panna och huvud varmt.

- Drick mycket. Inte bara för feberns skull utan för att mycket vätska gör snoret lättare att snyta ut.

Ni må tro att vi hackade lök och blåste hårtork den gången och det var verkligen en stor lättnad att få ut eländet ordentligt. Och jag som på den tiden ofta fick äta penicillin för bihåleinflammation slapp faktiskt det när jag körde den här kuren.


Dagen har jag ägnat åt ett alldeles speciellt sommarprojekt som jag ska berätta mer om framöver och samtidigt drabbades jag av akut sommarlängtan och måste absolut ta maken med mig ut på Blocket i kväll och leta båt. Inte en sommar till som båtlös, det bara går inte för sig.


En sådan där alldeles underbar kväll längst ut i skärgården




1 kommentar: