7 februari 2013

OM PLAST OCH GIFTER

Bild från Simplicitys fina blogg  där du till exempel kan lära dig mer om feng shui i inredningen

De eviga sjukornas tid är nu förhoppningsvis över för den här gången och jag tror att vi avverkat alla sorters flunsor som härjat den här vintern. Nu börjar jag dock kunna ana våren lite i ena kanten sådär. En skiftning i ljuset, ett fågelkvitter och sedan är det något med dofterna utomhus också. Nu gäller det att komma i kapp med jobb som samlats på hög och också ge lite omsorg till bloggen.

Det här med plast är en djungel och jag har funderat mycket kring det sista tiden. Bland annat sedan jag läste om den här undersökningen av gifter i barnrum hos bloggaren UnderbaraClara. Hon har minimerat plasten i sitt barns rum och det gav ordentligt utslag på testet. Det är inte lätt att göra sig helt plastfri men som med så mycket annat är det inte dumt att göra några små enkla förändringar här och där som faktiskt kan göra stor skillnad både för miljön och för vår egen hälsa.

Till exempel så klunkar jag mycket vatten när jag jobbar och innan jag började tänka mig för så köpte vi mängder med små flaskor Loka till kontoret som gick åt som smör. Ett väldigt onödigt slöseri med pengar, miljö och plast så vi övergick till egen bubbelmaskin och det blev en stor plastflaska hembubblat på skrivbordet istället. Men nu tänker jag ta mig till nästa nivå och köra platsfritt när jag jobbar så en tjusig flaska som den på bilden ovan ska få pryda även mitt skrivbord från och med nu.

Läs mer på den smarta sajten Kurera som har en bra plastgudie som till exempel tar upp att det är skillnad på plast och plast, en del är ofarlig och en del giftig. Läs den och få hjälp att skippa fulplasten.


På coola lifewithoutplastics.com kan du shoppa plastfritt. Ser ni förresten att deras pressbild är tagen
på en av de täckta broarna i Madison County? En av mina favoritfilmer!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar