20 september 2013

VARFÖR EKOLOGISKT

"Jorden vi ärvde och lunden den gröna"...

Naturskyddsföreningen har släppt en fantastiskt fyndig film om varför vi borde välja ekologiskt. Det kan knappast sägas enklare än så här. När Eco And Stuffs e-butik fick sällskap av Skärva Ekobutik och alla dess ekologiska varor så fick jag ganska direkt en kommentar på Facebook som kort och gott löd "Usch!". Det var ju lite annorlunda tyckte jag så jag frågade vad kommentatorn menade. "Dyrt!" blev svaret. Och det är ju tyvärr så att den egna plånboken så många gånger går före den egna kroppen, barnens kroppar, odlarens kropp eller jordens kropp. Jag försökte ivrigt förklara det här med priset (att gifter är farliga vet ju alla så det är liksom inget att orda om). Att det egentligen inte är ekologiska varor som är dyra utan de oekologiska som är för billiga och att vi nu helt enkelt har vant oss vid det. Jag gissar att det inte gjorde något större intryck på den här personen men kanske han nu ser den här filmen och vid nästa besök i affären ändå börjar snegla mot de ekologiska bananerna. Och avstår från någon annan liten sak om han vill tjäna in de där extra kronorna. För en sak är jag säker på och det är att om 50 år sisådär, eller ännu tidigare antagligen, så kommer ett stort antal av våra barn och barnbarn att fråga oss "Hur korkade var ni egentligen på den tiden som besprutade er egen mat med gift???".


Titta och njut:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar